“Bagaimana Anda Atasi Kelemahan Anda Dalam Temuduga?” Ini Tips Jawab Soalan Ini Dalam Temuduga

Bagi yang sudah biasa pergi temuduga pasti tahu soalan ini adalah antara soalan yang famous kerap ditanya oleh penemuduga. Apakah kelemahan anda? Kelemahan diri adalah satu perkara negatif yang ada pada diri kita yang penemuduga cuba cari. Tapi bila fikir-fikir balik, jika kita dedahkan kelemahan pasti mereka tidak ambil kita kerja kan?

Jika nak tahu jawapan terbaik untuk ceritakan kelemahan anda dalam temuduga, anda boleh rujuk 7 Jawapan Terbaik Jika Ditanya Tentang Kelemahan Dalam Temuduga. Namun, pastikan anda bijak mengawal situasi ya! Bila dah cerita kelemahan diri, pastikan anda tahu macam mana anda atasi kelemahan tersebut.

Tidak mustahil tiba-tiba penemuduga tanya bagaimana anda atasi kelemahan anda. Untuk persediaan, anda boleh rujuk perkongsian di bawah untuk panduan menjawab soalan ini dalam temuduga kerajaan.

KELEMAHAN DALAM TEMUDUGA

Pasti anda adalah salah seorang calon yang sudah terbiasa dengan kegagalan dalam temuduga kan? Sudah tentu apabila gagal, kita akan merasa sangat kecewa.

Tetapi kita tidak boleh menjadikan kekecewaan dan kegagalan kita sebagai alasan untuk meminta simpati, menyalahkan orang lain, dan paling parah sekali berputus asa untuk mencuba. Sebaliknya, kita harus menjadikan kegagalan kita sebagai pemangkin untuk kita terus berusaha merangka strategi untuk mencapai kejayaan dalam permohonan yang seterusnya.

KENALPASTI PUNCA GAGAL/ KELEMAHAN DALAM TEMUDUGA

Perkara pertama yang calon perlu lakukan selepas gagal ialah mengenalpasti kelemahan diri  dalam sesi temuduga. Sudah pasti apabila gagal, kita harus mencari apa masalah dan punca kegagalan kita.

Anda harus akui dahulu, kesalahan dan kesilapan adalah berada di pihak kita, bukan dari panel yang menemu duga kita. Maka dengan itu barulah kita akan merasa terbuka hati bagi mengakui kesilapan dan kelemahan kita.

Antara kelemahan utama yang biasa calon hadapi ketika temuduga adalah:

  • Masalah keterampilan diri
  • Gagal menunjukkan kredibiliti, karisma, integriti, pengetahuan dan keyakinan yang tinggi dalam temuduga

Anda harus ingat, apakah tujuan temu duga dijalankan. Temu duga adalah untuk panel menilai diri kita sama ada kita adalah orang yang sesuai untuk menjawat jawatan di jabatan atau sektor yang kita mohon untuk bekerja.

Oleh itu, anda harus ‘menjual’ diri anda dalam erti kata menunjukkan kualiti diri yang terbaik di antara calon-calon lain. Anda harus membuktikan anda mempunyai ciri yang boleh memberi nilai tambah pada organisasi atau jabatan yang anda mohon, selain menunjukkan bahawa anda memahami dasar dan matlamat mereka.

CARA ATASI KELEMAHAN DALAM TEMUDUGA

“Cari Mentor Yang Sesuai”

Langkah pertama saya dalam menangani masalah saya ialah mencari mentor yang sesuai. Apabila kita hendak bekerja dalam sektor awam, tiada orang lain yang lebih sesuai dalam memberi tunjuk ajar kepada kita melainkan orang yang berkhidmat sendiri dalam bidang perkhidmatan awam.

Di peringkat awal saya menghadiri temu duga SPA, saya sangat ‘clueless’ mengenai proses, kaedah, dan paling penting kehendak dan dasar jabatan yang akan melantik.

Setelah 2 kali gagal temu duga, saya memulakan langkah untuk mencari mentor yang sesuai untuk saya belajar memahami sektor perkhidmatan awam dari dalam organisasi sendiri. Melalui penglibatan saya dalam aktiviti sosial dan sukan, saya berjaya mendapat rakan-rakan baru yang bekerja di sektor awam.

Saya sebolehnya mencari pegawai yang sekurang-kurangnya mempunyai gred 41 dan ke atas. Bukanlah saya memandang rendah gred yang lebih rendah, tetapi mereka di gred 41 ke atas mempunyai visi, pandangan, dan pengetahuan yang lebih luas melalui pengalaman mereka dalam perkhidmatan awam, seterusnya secara langsung membantu saya memahami apakah yang mahu dilihat oleh panel-panel dalam diri calon yang mereka temu duga.

Mereka sangat membantu dan tidak lokek ilmu sekiranya kita ‘approach’ mereka dengan cara yang baik dan beradab. Ada begitu banyak ilmu yang boleh diperoleh dari mereka yang kita tidak akan jumpa di Internet. Saya harus akui, ilmu daripada golongan ini sangat-sangat membantu saya untuk buat persediaan temuduga kali ini.

“Pastikan Imej Diri Dalam Keadaan Baik”

Langkah kedua dalam usaha saya untuk berjaya dalam temu duga di SPA ialah memastikan imej diri yang anda bawa berada dalam keadaan terbaik. Anda harus membawa ‘vibes’ anda yang terbaik ke sesi temu duga yang anda hadiri. Imej yang saya maksudkan dalam konteks ini ialah ketrampilan luaran anda.

Ianya bermula dari bagaimana anda memilih ‘outfit’ anda di hari temu duga, seterusnya pada gaya kemasan rambut, cara anda berjalan, cara anda duduk menunggu di ruangan menunggu, cara anda memegang fail, cara anda membawa beg, cara anda berkomunikasi dengan orang-orang di sekeliling anda, nada anda bercakap dengan orang lain, topik yang anda bawa untuk bertegur sapa, gaya bahasa yang anda gunakan, dan banyak lagi perkara lain berkaitan imej diri anda. Untuk pengetahuan anda semua, inilah perkara yang pada pandangan saya menjadi masalah utama mengapa ramai calon gagal dalam temu duga yang mereka hadiri.

Ada ramai sekali calon, terutamanya calon muda atau ‘fresh grad’ yang mengambil mudah akan hal ini. Sesetengah calon beranggapan bahawa temu duga ialah apabila anda masuk ke bilik, menjawab soalan dari panel, keluar dari bilik dan sesi temu duga anda tamat. Percayalah, bahawa temu duga dalam bidang perkhidmatan awam adalah lebih dari itu.

Semoga bermanfaat!

Daftar Sebagai Pembaca
Apa Kata Anda Daftar Percuma Sebagai Pembaca & Terima Update Dari Kami Terus Ke INBOX Anda.
Klik Daftar Di Atas & Sahkan Pendaftaran Anda Melalui Yang Anda Akan Terima Sebentar Lagi.

Join Channel Telegram Portal Pendidikan Terbesar Di Malaysia Percuma