Berhenti Makan Ubat Batuk, Doktor Ini Kongsi Cara Hilangkan Batuk & Kahak Guna 2 Bahan

Jika anda perasan, ramai orang disekeliling kita yang sering sakit sekarang ini, termasuk juga diri sendiri. Penyakit yang ramai hidap sekarang adalah selesema dan batuk. Tambahan pula kita sekarang sedang biasakan diri untuk “hidup bersama virus Covid-19”. Sudah terlalu ramai yang mendapat jangkitan virus ini. Dengan pelbagai varian baharu yang menyebabkan menyebaran jangkitan semakin pantas, pasti merisaukan!

Bila mula demam, sakit tekak dan selesema, perkara pertama yang terlintas di fikiran pasti positif Covid-19 kan? Tidak mustahil sekarang ini kita mendapat jangkitan dengan penularan yang mudah sekarang ini. Tambah-tambah jika kita seorang yang banyak terdedah dengan orang ramai. Bagi yang pernah mendapat jangkitan Covid-19, pasti tahu kan jangkitan tersebut tidak akan hilang dari diri kita walaupun keputusan sudah menunjukkan negatif?

Sudah banyak kali makan ubat batuk, tetapi batuk sukar untuk hilang? Apa kata anda cuba petua yang dikongsikan oleh seorang doktor melalui laman facebook ini pula!

SELAIN COVID, INI PUNCA BATUK

Walaupun sekarang ini banyak penularan Covid-19 berlaku, anda jangan fikir semua orang yang batuk adalah disebabkan oleh Covid-19. Banyak lagi punca yang boleh menyebabkan orang ramai batuk sekarang, contohnya:

  • Demam
  • Cuaca panas
  • Perubahan cuaca yang kerap
  • Masalah dalaman

PETUA RAWAT BATUK

Seperti perkongsian seorang doktor melalui laman facebook belian,:

Zaman sekarang, saya lihat ramai yang kerap sakit. Terutama selesema dengan batuk. Mainan fikiran buatkan badan rasa lemah semacam. Betul tak? Fikir pasal cik Vid. Asal demam je cik Vid. Asal batuk je cik Vid. Bukan setakat cik Vid. Sekarang ni juga musim berubah-ubah. Kejap panas kejap hujan.

Saya dah pernah kongsi tentang remedy untuk selesema. Green flu shot dan minuman immune booster. Kali ini saya nak share tentang cara rawat batuk. Pernah tengok tak kesan ambil ubat batuk pada otak? Dulu masa saya kerja di Australia. Saya pernah lihat. Saya jadi takut lepas tengok.

Semenjak hari tu. Saya dah tak ambil dah ubat batuk. Lagi-lagi nak bagi kat anak-anak. Jauhkan diri daripadanya. Bila batuk menjelma. Saya guna alternatif lain. Cari yang kesannya tak macam ubat batuk. Kesan yang berbeza terus. Kesan yang tak jahanamkan otak.

Makan masa untuk saya cari. Saya review jurnal saintifik. Saya baca buku. Saya rujuk mereka yang pakar. Akhirnya, jumpa. Sehingga kini, saya gunakan petua ni sekiranya batuk. Cara pun mudah.

BAHAN DIPERLUKAN

Bahan yang digunakan mudah sahaja! Anda hanya perlu sediakan:

  • 1 bijil bawang Bombay/ Holland
  • 1 atau 2 sudu makan madu

PETUA HILANGKAN KAHAK/ BATUK

Nak tahu petua merawat batuk seperti yang dikongsikan oleh beliau? Rujuk di bawah:

  1. Potong 1 biji bawang Bombay/ Holland kepada 2 bahagian. Guna 1 bahagian sahaja
  2. Leraikan lapisan bawang tadi
  3. Campurkan 1 atau 2 sudu makan madu mengikut yang kita mahu
  4. Gaulkan biar rata
  5. Tutup dan biarkan selama 1 atau 2 jam
  6. Jus akan dirembeskan melalui bawang bercampur madu
  7. Ambil satu sudu dan minum

Rasanya persis ubat batuk. Tujuannya keluarkan kahak dengan mudah. Tiada kesan buruk pada otak. Orang putih panggil ‘cough syrup.’ Melalui pembacaan saya dapati juga petua ni mereka pakai lama dah. ‘Homemade remedy’ untuk batuk.

Anda boleh cuba di rumah ya! Semoga bermanfaat.

Sumber

Daftar Sebagai Pembaca
Apa Kata Anda Daftar Percuma Sebagai Pembaca & Terima Update Dari Kami Terus Ke INBOX Anda.
Klik Daftar Di Atas & Sahkan Pendaftaran Anda Melalui Yang Anda Akan Terima Sebentar Lagi.

Join Channel Telegram Portal Pendidikan Terbesar Di Malaysia Percuma