Hukum Cucuk Vaksin Covid-19 Pada Bulan Ramadhan Yang Anda Perlu Tahu
Sudahkan anda mendaftar sebagai penerima suntikan vaksinasi Covid-19? Jika belum, anda boleh daftar sekarang secara percuma melalui 5 kaedah yang disediakan. Nak lebih mudah, anda boleh daftar melalui MySejahtera sahaja. Melalui MySejahtera juga, anda boleh daftarkan vaksin untuk ibu bapa atau tanggungan anda.
Kini, sudah masuk program vaksinasi fasa 2, iaitu suntikan yang akan melibatkan warga emas dan golongan berisiko. Pasti ada yang tertanya-tanya, apakah hukum mendapat suntikan vaksin Covid-19 semasa berpuasa? Adakah batal puasa kita?
Ikuti perkongsian di bawah untuk ketahui hukum cucuk vaksin pada bulan Ramadhan.
Isi Kandungan
HUKUM CUCUK VAKSIN DI BULAN RAMADHAN
Setiap ibadat yang dilakukan mestilah terikat dengan syarat dan perkara yang telah ditetapkan syarak seperti syarat wajib, perkara yang membatalkannya, sunat-sunatnya dan lain-lain lagi. Begitu juga dengan ibadah puasa yang diwajibkan ke atas setiap individu muslim yang baligh, puasa juga seperti ibadah yang lain, ia disyariat berdasarkan Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa
(Surah al-Baqarah, 183)
Berbalik kepada persoalan yang diajukan, timbul persoalan berkaitan batal atau tidak puasa sekiranya mengambil suntikan vaksin Covid-19 semasa puasa. Kaedah pemberian suntikan vaksin terbahagi kepada empat kaedah, pertamanya suntikan Intramuscular iaitu suntikan ke dalam otot, Intravena iaitu suntikan melalui salur darah, intradermal suntikan melalui lapisan kulit atas dan subcutaneous iaitu suntikan pada kawasan dalam kulit di atas otot. Vaksin Covid-19 disuntik menggunakan kaedah intramuscular iaitu suntikan ke dalam otot. [1]
“Perkara Yang Membatalkan Puasa”
Para ulama menjelaskan bahawa antara perkara yang membatalkan puasa adalah memasukkan sesuatu ke dalam tubuh badan melalui rongga yang terbuka seperti hidung dan mulut. Ini sebagaimana yang dijelaskan oleh Imam al-Nawawi di dalam kitabnya Raudah al-talibin:
مِنَ الْمُفْطِرَاتِ دُخُولُ شَيْءٍ فِي جَوْفِهِ – وَقَدْ ضَبَطُوا الدَّاخِلَ الْمُفْطِرَ بِالْعَيْنِ الْوَاصِلَةِ – الظَّاهِرُ إِلَى الْبَاطِنِ فِي مَنْفَذٍ مَفْتُوحٍ عَنْ قَصْدٍ مَعَ ذِكْرِ الصَّوْمِ
Maksudnya: Antara perkara yang membatalkan puasa adalah masukkan sesuatu ke bahagian dalam rongga. Para ulama telah menentukan sesuatu yang masuk ke dalam al-Jauf (rongga) membatalkan puasa dengan ain (objek) yang sampai, iaitu (dari) had zahir ke dalam had batin melalui rongga terbuka dengan sengaja dan sedar berpuasa.
(Rujuk Raudah al-Talibin, 2/356)
“Hukum Suntikan Adalah Harus”
Begitu juga dengan suntikan yang mengandungi khasiat atau untuk menguatkan badan maka boleh membatalkan puasa walaupun suntikan tersebut tidak melalui rongga yang terbuka. Hal ini menjadi perbezaan pandangan para ulama sebagai mana yang dirumuskan secara terperinci oleh Syeikh Hassan al-Kaf di dalam karyanya al-Taqrirat al-Sadidah:
Maksudnya: Hukum Suntikan (pada siang Ramadhan): Harus dalam keadaan darurat namun para ulama berbeza pandangan dalam hal batalnya puasa dalam tiga pandangan:
- Pandangan pertama: Batal puasa secara mutlak kerana masuk sesuatu ke bahagian dalam rongga (al-Jauf)
- Pandangan Kedua: Tidak terbatal secara mutlak kerana masuk sesuatu ke bahagian dalam rongga (al-Jauf) tanpa melalui rongga yang terbuka
- Pandangan ketiga: perlu kepada perincian dan ia merupakan pandangan yang paling sahih: sekiranya kandungan suntikan tersebut mengandungi nutrisi atau pemakanan maka batal puasanya, namun sekiranya tidak mengandungi pemakanan maka dilihat pada aspek berikut:
- Sekiranya suntikan pada urat ke bahagian dalam rongga, iaitu saluran urat darah maka batal
- Sekiranya suntikan pada otot iaitu urat bukan pada bahagian dalam rongga maka tidak batal
(Rujuk: Al-Taqrirat al-Sadidah, hlm. 352)
Menurut pandangan Syeikh Yusuf al-Qaradawi, suntikan tidak membatalkan puasa walaupun suntikan itu dilakukan pada siang hari Ramadan kerana suntikan bukan termasuk dalam kategori makan atau minum dari sudut syarak.
KESIMPULAN
Kesimpulannya hukum melakukan suntikan vaksin Covid-19 pada siang hari di bulan Ramadan adalah:
- Diharuskan dan tidak membatalkan puasa
Ini adalah kerana suntikan tersebut tidak melalui rongga yang terbuka. Semoga menjawab soalan anda!