Geng Antivaksin Bakal Sarung Gelang Hitam Berbelang, Tanda Anda Tak Nak Cucuk

Memandangkan negara kita sudah mencapai kadar vaksinasi dewasa sehingga 90%, kerajaan telah memutuskan untuk memberikan pelbagai kemudahan kepada semua individu yang telah divaksin. Kemudahan tersebut adalah termasuk kebenaran rentas negeri dan negara serta kemudahan untuk masuk ke semua premis tanpa had.

Dalam proses rakyat malaysia mula menikmati kebebasan hidup, golongan antivaksin pula terpaksa berhadapan dengan beberapa sekatan. Perkara ini telah dimaklumkan oleh Menteri Kesihatan sendiri Khairy Jamaluddin. Antara bebanan yang akan menghadapi antivaksin adalah geng antivaksin bakal dipakaikan gelang hitam berbelang!

Ikuti perkongsian di bawah untuk maklumat lanjut sekatan dan halangan terhadap golongan yang tidak mahu menerima vaksin.

AMARAN UNTUK SUSAHKAN HIDUP GOLONGAN ANTIVAKSIN

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar (KJ) memberi amaran mahu menyusahkan hidup golongan antivaksin. Antivaksin tidak akan menikmati kemudahan berikut:

  • Tidak dapat bergerak bebas memasuki mana-mana premis
  • Larangan dine-in
  • Larangan rentas negeri

Menurut beliau, ia mungkin agak kasar tetapi pendekatan dibuat kerana golongan tersebut yang memilih untuk tidak mahu divaksin. Sudahlah tidak mahu dicucuk, mereka turut menyebarkan berita palsu dan menggugat keselamatan awam.

PEMAKAIAN GELANG HITAM BERBELANG UNTUK ANTIVAKSIN

Antara pendekatan yang digunakan untuk membezakan golongan antivaksin adalah dengan:

  • Mewajibkan pemakaian gelang hitam berbelang kepada golongan antivaksin
  • Supaya masyarakat dapat mengetahui secara fizikal golongan antivaksin

Dengan tanda gelang itu, secara tidak langsung memudahkan orang ramai ‘ menjauhi’ mereka dan memudahkan tugas pihak berkuasa melakukan pemantauan.

LABEL MYSEJAHTERA “TIDAK MAHU DIVAKSIN” UNTUK ANTIVAKSIN

Bagaimana pula mahu membezakan antara golongan antivaksin dan golongan yang tidak dapat divaksin kerana masalah kesihatan?

Setakat ini kita sukar untuk mengecam golongan itu kerana mereka hanya lantang di media sosial dan ada juga berselindung di sebalik akaun palsu untuk menyatakan prinsip mereka sebagai golongan antivaksin.

Oleh kerana kerajaan dalam proses untuk menyusahkan kehidupan golongan antivaksin, maka usaha untuk membezakan dua kumpulan itu melalui label di MySejahtera perlu dilaksanakan segera.

  • Label “Tidak mahu divaksin” untuk antivaksin
  • Label “Dikecualikan vaksinasi” untuk individu tidak boleh divaksin kerana masalah kesihatan

Sumber

Daftar Sebagai Pembaca
Apa Kata Anda Daftar Percuma Sebagai Pembaca & Terima Update Dari Kami Terus Ke INBOX Anda.
Klik Daftar Di Atas & Sahkan Pendaftaran Anda Melalui Yang Anda Akan Terima Sebentar Lagi.

Join Channel Telegram Portal Pendidikan Terbesar Di Malaysia Percuma